Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo 2 600x75pixels
Mobil menu

Skolestart

På Sankt Helene Skole har vi rullende skolestart og aldersblandet undervisning i indskolingen.
Formålet er at skabe bedre læring og trivsel.
Indskolingen omfatter elever fra 0. til 2. klasse - altså børn fra 6 til 8 år.

 

Sankt Helene Skole har 2 afdelinger:  en i Tisvilde (TA) med børn fra 0. til 6. klasse og en i Vejby (VA) med børn fra 0. til 9. klasse.

Sankt Helene Skole vil være én skole, som inspirerer til viden, kreativitet, nysgerrighed, forundring og fordybelse.
Vi ønsker at udfordre børn og voksne på alle leder og kanter fagligt, kreativt og socialt.
På Sankt Helene Skole skal fagligheden være synlig. Vi vil skabe en større sammenhæng mellem skole og FO - skole og fritid.
Vi vil et øget samarbejde mellem skole og daginstitutioner for at styrke børnenes læring og trivsel i lokalområdet.
Vi arbejder for, at Sankt Helene giver plads og muligheder for alle.

Aldersblandet undervisning

Der er aldersblandet undervisning i indskolingen.
Dvs. at børnene er sat sammen i spor, hvor der er børn fra 6 til 8 år, svarende til 0. - 2. klasse.
Der er to spor på begge afdelinger. "Sporet" afløser den gamle "klasse". Hvert spor har sin dansk-, matematik- og klasselærer og tilknyttede pædagoger, og undervisningen tilrettelægges, så den i højere grad passer til den enkelte elev.

Organiseringen i aldersblandede spor giver store gevinster ved, at nye elever lærer af de lidt ældre, der kender dagligdagen og kulturen på skolen. På den måde bliver skolestarten hurtigere en tryg oplevelse for det enkelte barn.

Samtidig er det vigtigt for os, at det enkelte barn har en fast tilknytning til en gruppe og til sine egne lærere og pædagoger.
I den aldersblandede undervisning lægges der meget op til samarbejde eleverne imellem. Det styrker selvværdet og giver færre konflikter og mere hjælpsomhed og omsorg børnene imellem.
Børn, der har svært ved det faglige, føler sig ikke bagud i forhold til en klasse, for der er altid børn, de kan arbejde sammen med.
Og børn, der er hurtige fagligt, kan let arbejde sammen med børn, der er lidt ældre.

Rullende skolestart.
På Sankt Helene er der tre optag i løbet af skoleåret:

Skolestart diagram

I børnehaverne vil der også være rullende optag af børn til den ældste gruppe (Spækhuggerne i Sandslottet og Uglerne i SHS Børnehus), på samme måde, som de begyndte i børnehaven, da de fyldte tre år.
Alle børn har på denne måde været et år i den ældste gruppe i børnehaven med de aktiviteter og den læringsplan, der er her, før de ruller op i skolen.

Som udgangspunkt begynder barnet i skolen på den dato, der passer jf. årshjulet.
Ind imellem vil datoen kunne rykkes i den ene eller anden retning. Det vil altid foregå i dialog mellem forældre, institution og skole/FO.
Vi holder overleveringsmøder mellem børnehave, forældre og skole/FO. Forinden udfyldes overleveringsskemaet af daginstitution og forældre.

Der vil også være brobygning mellem børnehaverne og skolen, og børnene vil komme på besøg på skolen, inden de selv skal begynde.
På den første skoledag modtages barnet og forældre ved morgensamlingen, og en skoleven, fra elevens spor, står klar.
Skolevennen guider den nye til at finde rundt og hjælper til, at den nye føler sig velkommen. Det giver tryghed i skolestarten.
Forældrene følger først med til sporet og går derefter i FO'en, hvor de taler med lærer/pædagog.
Efter ca. 2 lektioner har den nye elev fri – og er klar til at følge en almindelig dag i skole og FO dagen efter.

Skoledagen
I vores planlægning af skoledagen i indskolingen har vi vægtet fagligheden højt.
Eleverne undervises af lærere med liniefagsuddannelse i hhv. dansk og matematik.
Eleverne har i kommende skoleår 6 lektioner om dagen, og der vil være en pædagog fra FO'en med i skoletiden ca. 15 lektioner om ugen - altså ca.  halvdelen af elevernes timer.

Moduler rullende skolestart

Læringsmiljøer
På Sankt Helene Skole arbejder vi på at opbygge læringsmiljøer, der er stimulerende for alle elever.
Det betyder, at der både i det fysiske miljø og i den pædagogiske praksis tages hensyn til, at eleverne lærer bedst på forskellige måder, i forskellige tempi, på forskellige niveauer og i forskellige sociale sammenhænge. 
For at imødekomme dette må vi tænke undervisningen organiseret på andre måder end udelukkende på den aldersbestemte klasse.
Lærerne i indskolingen udgør et team, som arbejder tæt sammen om planlægning og gennemførelse af undervisningen.
I dansk vil der f.eks. være tre dansklærere, som er ansvarlige for og arbejder sammen om tilrettelæggelsen af undervisnings-niveauerne fra 0. til 2. kl. i dansk. De vil også alle tre undervise i fag-modulet, så ingen lærer vil stå med ni niveauer. Den fælles planlægning og gennemførelse skal sikre, at alle elever bliver udfordret på deres niveau - såvel de fagligt stærke som de svage.
Pædagogernes timer i skolen understøtter undervisningen, ligesom de naturligvis er med i indskolingsteamets planlægning og gennemførelsen af arbejdet i grupperne. Det samme gælder matematik.
De øvrige fag kan læses som temaer, fagligt eller i tværfaglige emner – også her i samarbejde mellem lærere og pædagoger.

Helhed og fællesskab
Vi ønsker at skabe sammenhæng i børnenes liv: den røde tråd.
Samarbejdet og brobygningen mellem institutioner og skole/FO bygger på de fælles værdier: 

  • Tryghed – trivsel – faglighed – læring – forudsigelighed.

Vi har valgt en pædagogik, der har fokus på styrkerne.
Ved at se hinandens styrker i stedet for fejl og mangler understøtter vi respekt og anerkendelse og understreger, at alle er vigtige for fællesskabet.

Derfor er vi alle - lærere, pædagoger, forældre og børn - ansvarlige for, at vi altid omtaler hinanden positivt.
At give plads til alle i fællesskabet kaldes også inklusion. Det handler ikke kun om at skulle inddrage de fagligt svage eller udadreagerende børn, men også om de ”kloge” børn, dem der skal udfordres på deres faglighed. Det er vigtigt, at vi tænker alle ind i fællesskaberne.
Vi har alle ret til at være til stede, sige vores mening og bidrage til fællesskabet, bare vi gør det på en ordentlig måde, og det vil vi hjælpe hinanden til at gøre. Det skal afspejles i vores sprog, at vi lægger stor vægt på anerkendelse, og forældrene skal inddrages, så der skabes medansvar for gruppens fællesskab.

Skolestart biblo

Overgange
Overgange i børnehaven og overgangen fra daginstitution til skole kommer fremover til at ske flere gange hen over året.
Det er fortsat vigtigt, at overgangene for det enkelte barn forberedes i samarbejde mellem daginstitution, hjem og skole. 

En god skolestart indebærer, at man taler sammen om, hvad de kommende skolebørn skal kunne, og hvad forældre og pædagoger kan arbejde med op til skolestarten.
Vi arbejder meget på at styrke det gode samarbejde børnehaver og skole imellem. Dette sker bl.a. ved brobygningen i form af

•    fælles idrætsdag
•    fælles julefrokost
•    overleveringssamtaler
•    besøg hos hinanden 
•    m.m.m.

Der holdes informationsmøde om skolestarten i daginstitutionerne i løbet af året.

Hver børnehave markerer overgangen til skolen efter sine traditioner og ønsker.

Allerede i børnehaven arbejdes der med at lære børnene konfliktløsning. Erfaringerne herfra videregives til skolen, som bygger videre på arbejdet.
Vi prioriterer at give børnene redskaber til at håndtere konflikter selv, og arbejder på skolen i alle klasser med emner om Adfærd-Kontakt-Trivsel (AKT) ud fra et aftalt årshjul.

Det giver nye muligheder og nye udfordringer at ændre på skolestarten og indskolingen.
Nye metoder skal afprøves og læres, og nye traditioner skal afløse de kendte. 
Det glæder vi os til at arbejde videre med, til gavn for børnenes trivsel og læring.

I er altid velkomne til at kontakte daginstitution eller skole/FO med spørgsmål eller kommentarer.
Man finder os her:

Sankt Helene Børnehus, Femgårdsvej 8, 3210 Vejby. 
Leder Line Blume Kjøller lbkjo@gribskov.dk 72 49 61 68

Sandslottet, Godhavnsvej 3A, 3220 Tisvildeleje, 72 49 93 50. 
Leder Ann Niller Ketelsen – anket@gribskov.dk 

Sankt Helene Skole, Femgårdsvej 6, 3210 Vejby, 72 49 93 70. 
Skoleleder Lars Rasmussen – 72 49 93 89
FO-leder Line Kjøller – lbkjo@gribskov.dk

Via AULA informerer vi også løbende om ændringer og kommende begivenheder.