Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo 2 600x75pixels
Mobil menu

De enkelte fag

Fagene er listet alfabetisk.

Billedkunst

  • Der undervises i billedkunst på 1. - 6. klassetrin. Fra 7. klassetrin er dette et valgfag med Folkeskolens afgangsprøve i 8. klasse.
    De centrale kundskabs- og færdighedsområder er billedfremstilling, billedkundskab og visuel kommunikation. I billedkunst skal de grundlæggende kundskaber og færdigheder i de tre områder udvikles som en helhed gennem fagets klassetrin både i faget billedkunst, og når billedkunst indgår i tværgående emner og problemstillinger.
    De centrale kundskabs- og færdighedsområder er grundlaget for tilrettelæggelsen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen, således at eleverne får mulighed for at
    • fremstille billeder og arbejde med billedsproget, som en del af deres personlige udvikling,
    • opleve billeder og udtrykke sig eksperimenterende i praktisk billedarbejde,
    • anvende kunst og visuelle kulturformer i forskellige kontekster og
    • udvælge, afkode, vurdere og kommunikere billedsproglige udtryk.
  • Eleverne skal i faget billedkunst udvikle kompetencer til at opleve, producere og analysere billeder.
    Eleverne skal blive i stand til at iagttage, reflektere og bruge billedsprog i kommunikative og innovative processer.
  • Eleverne skal i arbejdet med plane, rumlige og digitale billeder tilegne sig færdigheder i og viden om kunst, medier og andre visuelle udtryks­ og kommunikationsformer som grundlag for at udtrykke sig gennem billeder og andre visuelle former.
  • I faget billedkunst skal eleverne som deltagere i og medskabere af kultur  og som del af deres kreative udvikling og æstetiske dannelse udvikle deres kundskaber om kunstens og mediekulturens billedformer, som de fremstår  i lokale og globale kulturer.

 

Biologi

  • Der undervises i biologi fra 7. klassetrin. Biologi afsluttes med Folkeskolens afgangsprøve, som en del af naturfagsprøven.
  • Eleverne skal i faget biologi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå indblik i, hvordan biologi – og biologisk forskning – i samspil med de andre naturfag bidrager til vores forståelse af verden.
    Eleverne skal i biologi tilegne sig færdigheder og viden om krop og sundhed, økosystemer, mikrobiologi, evolution og anvendelse af naturgrundlaget med vægt på forståelse af grundlæggende biologiske begreber, biologiske sammenhænge og vigtige anvendelser af biologi.
  • Elevernes læring skal baseres på varierede arbejdsformer, som i vidt omfang bygger på deres egne iagttagelser og undersøgelser, bl.a. ved laboratorie- og feltarbejde.
    Elevernes interesse og nysgerrighed over for natur, biologi, naturvidenskab og teknologi skal udvikles, så de får lyst til at lære mere.
  • Eleverne skal opnå erkendelse af, at naturvidenskab og teknologi er en del af vores kultur og verdensbillede. Elevernes ansvarlighed over for natur, miljø og sundhed skal videreudvikles, så de får tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen i forhold til en bæredygtig udvikling og menneskets samspil med naturen – lokalt og globalt.

 

Dansk

  • Dansk er obligatorisk i hele skoleforløbet. Faget kan afsluttes med Folkeskolens afgangsprøve.
  • Eleverne skal i faget dansk fremme deres oplevelse og forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse.
  • Eleverne skal i faget dansk styrke deres beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre.
    Eleverne skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer.
    Eleverne skal i faget dansk udvikle deres udtryks- og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation.
  • Sproget og litteraturen er fagets kerne, men også andre udtryksformer indgår. Centrale begreber i faget er udtryks- og læselyst, indlevelse og indsigt.


De centrale kundskabs- og færdighedsområder er

  • det talte sprog (lytte og tale),
  • det skrevne sprog (læse og skrive) og
  • sprog, litteratur og kommunikation.

Dansk er et dannelsesfag, hvor de grundlæggende kundskaber og færdigheder skal udvikles som en helhed gennem hele skoleforløbet både i faget dansk, og når dansk indgår i tværgående forløb og problemstillinger.

Engelsk

  • Engelsk er obligatorisk i hele skoleforløbet. Faget kan afsluttes med Folkeskolens afgangsprøve.
  • At lære (sig) engelsk er et livsprojekt, og viden om og erfaringer med, hvordan man tilegner sig sprog, er en central del af skolens engelskundervisning. 
    Det er undervisningens mål, at eleverne gennem undervisningen motiveres til, livet igennem, at beskæftige sig med sprog og kultur, mhp. at forøge den sproglige kompetence og få stadig større indsigt, og at eleverne gennem undervisningen får indsigt i kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande.
  • Eleverne skal i faget engelsk udvikle sproglige, tekstmæssige og interkulturelle kompetencer, således at de kan anvende engelsk nationalt og globalt i deres aktuelle og fremtidige liv. Eleverne skal udvikle deres nysgerrighed og bevidsthed om engelsk sprog og kunne vælge egnede sproglærings- og kommunikationsstrategier som grundlag for fremmedsprogsindlæringen.
  • Eleverne skal, ved at anvende varierede arbejdsmetoder, it og medier, tværfagligt samarbejde og internationale kontakter, opnå oplevelse, fordybelse og virkelyst. Herved skal eleverne bevare lysten til at beskæftige sig med sprog og kulturer til fremme af deres alsidige udvikling.
  • Eleverne skal arbejde med emner, der belyser, hvordan mennesker tænker og lever i den engelsksprogede verden, så de bliver fortrolige med egen kultur i samspil med andre kulturer. Herigennem får eleverne mulighed for at udvikle deres forståelse for mennesker med forskellig kulturel baggrund og kan forberede sig til et liv i et globalt samfund.

 

Fransk

  • Fransk tilbydes i folkeskolen som tilbudsfag - prøveforberedende - fra 7. til 9. klassetrin. Det tilbydes normalt med tre ugentlige lektioner i 7. årgang, fire ugentlige i 8. årgang og fire ugentlige lektioner i 9. årgang. Der kan afsluttes med Folkeskolens afgangsprøve.
    Fransk giver i princippet adgang til de videregående uddannelser på lige fod med tysk, men der kan være tale om regionale forskelle.
  • Eleverne skal udvikle kompetencer til at kommunikere på fransk både mundtligt og skriftligt, så de kan anvende fransk nationalt og globalt i deres aktuelle og fremtidige liv.
    Eleverne skal samtidig udvikle deres sproglige bevidsthed og fremmedsprogsindlæring og styrke deres kulturelle og interkulturelle forståelse gennem kulturmøder.
  • Gennem oplevelse, fordybelse og aktiv medvirken skal elevernes lyst til at bruge sproget personligt og i samspil med andre fremmes.
    Eleverne skal herved få tillid til egne evner og lyst til at beskæftige sig med fransk sprog og kulturer til fremme af deres videre udvikling.
  • Faget fransk skal give eleverne grundlæggende viden om kultur- og samfundsforhold i fransktalende lande og derved styrke deres internationale og interkulturelle forståelse.


Fysik/kemi

  • Fysik/kemi er et obligatorisk fag i 7. til 9. klasse, og faget kan afsluttes med Folkeskolens afgangsprøve. 
  • Eleverne skal i faget fysik/kemi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå indblik i, hvordan fysik og kemi – og forskning i fysik og kemi – i samspil med de øvrige naturfag bidrager til vores forståelse af verden.
    Eleverne skal i fysik/kemi tilegne sig færdigheder og viden om grundlæggende fysiske og kemiske forhold i natur og teknologi med vægt på forståelse af grundlæggende fysiske og kemiske begreber og sammenhænge samt vigtige anvendelser af fysik og kemi.
  • Elevernes læring skal baseres på varierede arbejdsformer, som i vidt omfang bygger på deres egne iagttagelser og undersøgelser, blandt andet ved laboratorie- og feltarbejde. Elevernes interesse og nysgerrighed over for fysik, kemi, naturvidenskab og teknologi skal udvikles, så de får lyst til at lære mere.
  • Eleverne skal opnå erkendelse af, at naturvidenskab og teknologi er en del af vores kultur og verdensbillede.
    Elevernes ansvarlighed over for naturen og brugen af naturressourcer og teknologi skal videreudvikles, så de får tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen i forhold til en bæredygtig udvikling og menneskets samspil med naturen – lokalt og globalt. 
    Undervisningen skal give eleverne mulighed for at erkende naturvidenskab og teknologi som en del af vores kultur og verdensbillede.

 

Færdselslære

  • Formålet med undervisningen i færdselslære er, at eleverne opnår sikkerhed i at færdes i trafikken uden risiko for sig selv og andre.
    Undervisningen varetages af klasselæreren i samarbejde med en færdselskontaktlærer, og den foregår i en vekselvirkning mellem praktiske øvelser, iagttagelser og aktiviteter i og uden for skolen.
    Undervisningen begynder allerede i børnehaveklassen og fortsætter hele skoleforløbet igennem.
    I 6. klasse afholdes en cyklistprøve.

 

Geografi

  • Geografi er et obligatorisk fag i 7. til 9. klasse, og faget kan afsluttes med Folkeskolens afgangsprøve.
  • Eleverne skal i faget geografi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå indblik i, hvordan geografi – og geografisk forskning – i samspil med de øvrige naturfag bidrager til vores forståelse af verden.
    Eleverne skal i geografi tilegne sig færdigheder og viden om grundlæggende naturgivne og kulturskabte forudsætninger for levevilkår i Danmark og den øvrige verden med vægt på forståelse af grundlæggende geografiske begreber, sammenhænge og samfundenes udnyttelse af naturgrundlag og ressourcer.
  • Elevernes læring skal baseres på varierede arbejdsformer, som i vidt omfang bygger på deres egne iagttagelser og undersøgelser blandt andet ved feltarbejde og brug af geografiske kilder.
    Elevernes interesse og nysgerrighed over for natur- og kulturgeografi, naturvidenskab og teknologi skal udvikles, så de får lyst til at lære mere.
  • Eleverne skal tilegne sig forståelse af fremmede kulturer og opnå erkendelse af natur- og kulturgeografiens bidrag til vores verdensbillede.
    Elevernes ansvarlighed overfor naturen og brugen af naturressourcer og teknologi skal videreudvikles, så de får tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen i forhold til en bæredygtig udvikling og menneskets samspil med naturen – lokalt og globalt.

 

Historie

  • Historie er et obligatorisk fag fra 3. klasse. I 3. klasse er der historie én lektion om ugen. Fra 4. klasse til og med 9. klasse er der to ugentlige lektioner.
  • Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv.
    Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie.
  • Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problemstillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring.
  • Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.

 

Håndværk og Design

  • Håndværk og Design er et fag på 5. og 6. klassetrin på begge afdelinger. Fra 7. klassetrin er dette et valgfag med Folkeskolens afgangsprøve i 8. klasse.
    Her lægges vægt på den kreative proces, hvor eleven får lejlighed til dels at fremstille produkter ud fra en opgave (ske, kniv, kasse m.m.), hvor de skal designe det selv, og dels får lejlighed til at fremstille et helt frit produkt ud fra egen ide. Brug af relevant værktøj til at opnå pæn finish vægtes.
  • Eleverne skal i faget Håndværk og Design gennem praktiske og sansemæssige erfaringer udvikle håndværksmæssige kompetencer til at designe, fremstille og vurdere produkter med æstetisk, funktionel og kommunikativ værdi.
    Eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder om håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i tekstil, træ og metal. Faget skal styrke elevernes innovative og udviklende kompetencer.
  • Eleverne skal i arbejdet med Håndværk og Design lære at forstå samspillet mellem idé, tanke og handling frem til et færdigt produkt. Gennem praktiske håndværks- og designprocesser skal eleverne lære at arbejde undersøgende, problemløsende og evaluerende, så en kreativ, innovativ og udviklende tilgang fremmes.
    Eleverne skal såvel individuelt som i samarbejde gennem stillingtagen og handling opnå tillid til egne muligheder og opleve glæde ved at arbejde med hænderne.
  • Eleverne skal gennem håndværk og design opnå forståelse for materiel kultur i elevernes hverdag og i forskellige kulturer og tidsperioder.
    Eleverne skal tilegne sig forståelse for ressourcer, miljø og bæredygtig udvikling i relation til håndtering af materialer.

 

Idræt

  • Idræt er obligatorisk i hele skoleforløbet.
  • Underforvisningen i idræt for 0.-3. klasse foregår på de to afdelinger i Tisvilde (TA) og i Vejby (VA), mens 4.-6. klasse har brobyggende idræt sammen i Vejbyhallen.
  • Idrætsundervisningen bygger på en mangfoldighed af bevægelsesaktiviteter med kobling mellem teori og praksis. Eleverne skal gennem det 9-årige obligatoriske forløb arbejde med grundlæggende kropslige færdigheder, få personlige erfaringer og udvikle lyst til livslang motion. Etiske og æstetiske værdier og musiske aspekter skal indgå i undervisningen som praktiseres gennem forskellige perspektiver såsom det legende, det konkurrenceprægede, det udtryksmæssige og det eksperimenterende.
  • Idrætsfaget skal give eleverne erfaring med og indsigt i idrættens betydning for sundhed og trivsel samt i samspillet mellem samfund og idrætskultur.
  • Eleverne skal gennem alsidig idrætspraksis have mulighed for at opleve glæde ved og lyst til at udøve idræt og udvikle forudsætninger for at forstå betydningen af livslang fysisk udfoldelse i samspil med natur, kultur og det samfund og den verden, de er en del af. Eleverne skal opnå indsigt i og få erfaringer med vilkår for sundhed og kropskultur.
  • I faget idræt skal eleverne udvikle forudsætninger for at tage ansvar for sig selv og indgå i et forpligtende fællesskab.

 

Madkundskab

  • Madkundskab er obligatorisk undervisning på et eller flere klassetrin inden for 4.-7. klassetrin. Valgfagsundervisning på 8.-9. klassetrin kan afsluttes med Folkeskolens afgangsprøve. Madkundskab er et praktisk fag, hvor kerneområderne er madlavning, måltider, kost, levnedsmidler, hygiejne og forbrug. Gennem undervisningen fremmes forståelse af egen og andres kultur og betydningen af anvendelsen af ressourcer for miljø, sundhed og livskvalitet. Gennem det praktiske arbejde øves eleverne i samarbejde og medansvar. 
  • Eleverne skal i faget madkundskab tilegne sig færdigheder og viden om mad, smag, sundhed, fødevarer, madlavning og måltider og dermed udvikle kompetencer, der gør dem i stand til at vælge og vurdere egne smags- og madvalg. Eleverne skal opnå praktiske færdigheder inden for madlavning og kunne eksperimentere med såvel råvarer, opskrifter og retter som egen smag og andre æstetiske erfaringer. Eleverne skal kunne foretage kritisk reflekterede madvalg på bagrund af viden om fødevarer, sæson, oprindelse, sundhedsværdi, produktionsformer og bæredygtighed.
  • Gennem alsidige læringsforløb skal eleverne udvikle selvværd, fantasi, madlavningsglæde og erkendelse, så de bliver i stand til begrundet at tage stilling til og handle i overensstemmelse med dette. Eleverne skal lære at forbinde viden med lyst og handling i en forpligtigende praksis. Faget skal tilrettelægges, så eleverne kan opleve værdien af et fællesskab omkring måltider.
  • Eleverne skal lære at tage del i og medansvar for problemstillinger, der vedrører mad, madvalg, madlavning og måltider i relation til kultur, trivsel, sundhed og bæredygtighed.
     


Matematik

  • Eleverne skal i faget matematik udvikle matematiske kompetencer og opnå færdigheder og viden, således at de kan begå sig hensigtsmæssigt i matematikrelaterede situationer i deres aktuelle og fremtidige daglig-, fritids-, uddannelses-, arbejds- og samfundsliv.
  • Elevernes læring skal baseres på, at de selvstændigt og gennem dialog og samarbejde med andre kan erfare, at matematik fordrer og fremmer kreativ virksomhed, og at matematik rummer redskaber til problemløsning, argumentation og kommunikation.
  • Faget matematik skal medvirke til, at eleverne oplever og erkender matematikkens rolle i en historisk, kulturel og samfundsmæssig sammenhæng, og at eleverne kan forholde sig vurderende til matematikkens anvendelse med henblik på at tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab.

 

Musik

  • Eleverne skal i faget udvikle kompetencer til at opleve musik og til at udtrykke sig i og om musik, herunder at synge danske sange. Faget skal bibringe dem forudsætninger for livslang og aktiv deltagelse i musiklivet og for at kunne forholde sig til samfundets mangeartede musiktilbud.
  • Eleverne skal beskæftige sig aktivt og skabende med musik. Faget skal medvirke til elevernes følelsesmæssige og intellektuelle udvikling, udvikling af koncentration og motorik samt øge deres forståelse af sig selv som en del af et fællesskab.
  • I faget musik skal eleverne udvikle forståelse af dansk og udenlandsk musiktradition som en del af kulturlivet, dels således som den indgår i det aktuelle samfundsliv, dels i dens historiske perspektiv.
     

Natur og teknologi

  • Natur og teknologi er et obligatorisk fag for 3. til og med 6. klasse.
  • Eleverne skal i natur/teknologi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå indblik i, hvordan naturfag bidrager til vores forståelse for verden.
    Eleverne skal i natur/teknologi tilegne sig færdigheder og viden om vigtige fænomener og sammenhænge samt udvikle tanker, sprog og begreber om natur og teknologi, som har værdi i det daglige liv.
  • Elevernes læring skal i vidt omfang bygge på deres egne oplevelser, erfaringer, iagttagelser og undersøgelser, som skal medvirke til, at de udvikler praktiske færdigheder, kreativitet og evne til samarbejde.
    Elevernes glæde ved at beskæftige sig med natur, teknologi, livsbetingelser og levevilkår, og deres lyst til at stille spørgsmål og lave undersøgelser både inde og ude skal vedligeholdes og fremmes.
  • Eleverne skal udvikle forståelse af samspillet mellem menneske og natur i deres eget og fremmede samfund og ansvarlighed over for miljøet som baggrund for engagement og handling i forhold til en bæredygtig udvikling.
    Eleverne skal gennem faget udvikle interesse for naturfag og teknologi og tilegne sig naturfaglige kompetencer som grundlag for det videre arbejde med fagene biologi, fysik, kemi og geografi.


Tysk

  • Tysk giver adgang til de videregående uddannelser på lige fod med fransk, og er obligatorisk i 5. og 6. klasse med to ugentlige lektioner.
    Fra 7. årgang er tysk et tilbudsfag i folkeskolen. Faget tilbydes normalt med tre ugentlige lektioner i 7. årgang, fire i 8. årgang og fire i 9. årgang. Faget kan afsluttes med Folkeskolens afgangsprøve.
  • Eleverne skal udvikle kompetencer til at kommunikere på tysk både mundtligt og skriftligt, så de kan anvende tysk nationalt og globalt i deres aktuelle og fremtidige liv. Eleverne skal samtidig udvikle deres sproglige bevidsthed og fremmedsprogsindlæring samt styrke deres kulturelle og interkulturelle forståelse gennem kulturmøder.
  • Gennem oplevelse, fordybelse og aktiv medvirken skal elevernes lyst til at bruge sproget personligt og i samspil med andre fremmes. Eleverne skal herved få tillid til egne evner og lyst til at beskæftige sig med tysk sprog og kulturer til fremme af deres videre udvikling.
  • Faget tysk skal give eleverne grundlæggende viden om kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande og derved styrke deres internationale og interkulturelle forståelse.