Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo 2 600x75pixels
Mobil menu

Antimobbeplan & Digitalt værdisæt


Antimobbeplan & Digitalt værdisæt
Hvad er mobning ? 

Definition af mobning
• en gentagende, systematisk forfølgelse af eller udelukkelse af en person i en social sammenhæng, hvor denne person er tvunget til at opholde sig. 

Konflikt 
• foregår mellem to parter, der er nogenlunde lige stærke fysisk som psykisk. 

Drilleri 
• er ofte spontan og tilfældig. Det er at lave sjov med eller genere nogen, fordi man selv synes, det er sjovt. Det er vigtigt at være opmærksom på, at det altid er en subjektiv vurdering. Derfor skal de voksne tage det alvorligt, når et barn gør opmærksom på, at det bliver drillet. 

Målsætning 
På Sankt Helene Skole (SHS) lægges der stor vægt på at skabe et udbytterigt og trygt indlæringsmiljø, hvor trivsel og det sociale liv har høj prioritet.
SHS accepterer ikke mobning, og der arbejdes aktivt på at skabe et klima, der forebygger mobning.

Mål
• Skolens elever kender forskel på drilleri, konflikt og mobning.
• Alle personalegrupper arbejder aktivt på at opfylde målsætningen.
• Skolen vil til stadighed arbejde på at igangsætte trivselsfremmende aktiviteter og afdække omfanget af mistrivsel og evt. mobning. 

Forebyggende tiltag 
• Min. én ugentlig trivselstime. Evt. kan en AKT-lærer deltage.  (AKT = Adfærd, Kontakt og Trivsel).
• Mulighed for at benytte klassetrivsel.dk 
• Fire årlige emner bearbejdes i trivselstimerne. 
• Trivselsundersøgelse hvert 2. år for at klarlægge elevernes trivsel og afdække evt. mobning. 
• Én årlig elevsamtale. (Fra 1.til 5. klasse i samarbejde med fritidsordningen (FO)). 
• Tæt samarbejde mellem skole og FO. 
• Legepatrulje i frikvartererne. 
• Ved mindst ét af de årlige forældremøder diskuteres klassens trivsel. 
• Skolen opfordrer forældrene til at lave lege eller spisegrupper for børnene. 
• Skolen opfordrer til, at man inviterer hele pigegruppen, drengegruppen eller hele klassen til fødselsdag. 

Idékatalog til trivselsfremmende aktiviteter 
• (Er du med, mod mobning ? - 42 veje til bedre trivsel).
• Den varme stol (0. - 6. klasse).
• Ugens stjerne (0.- 4. klasse).
• Taktil rygmassage.
• Trin for trin (0.-3. klasse).
• Trivselsdag.
• Anerkendelsesrunden (7.-9. klasse).
• Frikvartersvenner.

Behandlende tiltag i tilfælde af mobning
• Klasselæreren kontakter ledelsen, som eventuelt involverer AKT-læreren. Parterne gennemgår handlemuligheder, og strategi aftales. 
• De involverede forældre kontaktes mundtligt af klasselæreren, der orienterer om problemet og den vedtagne strategi. Parterne orienteres løbende. 
• AKT holder en grundig samtale med det barn, som er blevet mobbet og med barnet der har mobbet. 
• Samtale med de børn som har mobbet. Her tilkendegives, med tydelighed, at mobning er en uacceptabel adfærd. 
• AKT deltager i klassens tid.
• Forældremøde med deltagelse af AKT.
• Ophører mobningen ikke, aftales ny strategi sammen med ledelsen. 
• Har dette ingen effekt, træffer ledelsen beslutning om, hvad konsekvensen bliver. 

Digitalt værdisæt
Målet med det digitale værdisæt

Den hastige fremkomst af digitale medier, teknologier og onlineplatforme forandrer børns og unges måder at kommunikere og danne fællesskaber på, og der skabes derfor også nye udfordringer for børn og unge. Kommunikationen online adskiller sig, på nogle punkter, fra kommunikationen offline, og derfor er det vigtigt at huske på, at børn og unge tager det, de oplever online, med sig videre i deres øvrige liv. At blive mobbet (offline eller online), at få delt krænkende billeder eller videoer mod sin vilje, eller at blive seksuelt udstillet online, kan have store psykiske og sociale konsekvenser for børn og unge – konsekvenser, som kan påvirke deres trivsel og læring. Eleverne bruger, på de fleste skoler, deres telefoner – både i undervisningssammenhæng og i frikvarteret – og der er sikkert mange skærme på skolen, som eleverne også kan kommunikere gennem. 
Ud fra ovenstående står det klart, at det er helt centralt, at skolen er tydelig om dens værdier for, hvordan vi omgås hinanden – både på skolen og på nettet. Vi vurderer, at det er vigtigt at forholde sig til at være på forkant med udviklingen og løbende opdatere vores værdisæt i forhold til denne udvikling. Vi vil gøre en målrettet indsats for, at vores værdisæt gøres levende og synligt for hele skolen, både for elever, forældre og medarbejdere. Vi ser det som en oplagt mulighed for at integrere værdisættet i vores nuværende antimobbestrategi og derved opdatere denne ud fra en digital synsvinkel. 

Vi vil på Sankt Helene Skole arbejde for 
• at være forebyggende gennem en synlig interesse, italesættelse af og forholden sig til elevernes digitale liv. 
• at skabe tillid og tryghed mellem lærere, elever og forældre, således at det nødvendige fundament for samarbejdet omkring digitale problemstillinger sikres. 

Forankring af det digitale værdisæt 
Nedenstående tiltag skal være med til at forankre skolens digitale værdisæt og gøre dette til en naturlig del af skolens hverdag: 
• Alle ”nye” klasser på trinnene er forpligtet til at arbejde med materialet "Vær Digital". I 2019 hed det så 3.B. og 3.A. for Mellemtrinnet, og 7. årgang for udskolingen. 
• Digital dannelse, trivsel og adfærd tages op på forældremøder og eventuelt skole-hjem-samtaler. 
• Klassernes digitale trivsel diskuteres på team-niveau. 
• Den første fredag i marts afholdes Trivselsdagen, hvor der bliver sat fokus på at skabe trygge fællesskaber på tværs af hele skolen. 

Vi vil formidle vores digitale værdisæt ved 
• at elevrådet præsenterer det digitale værdisæt i klasserne.
• at der udformes plakater med udsagn fra elevernes input, som hænges op på skolen.
• at det digitale værdisæt bliver gjort tilgængelig på skolens hjemmeside.