Logo 2 600x75pixels

Ordblinde elever

Er dit barn ordblind?

Procedure i forbindelse med test

Hvis der er en bekymring om, hvorvidt en elev er ordblind, testes eleven med den Nationale ordblindetest, som er digital.
Forældrene skal skrive under på en bemyndigelseserklæring, inden læsevejlederen må teste eleven.

Efter testen

Hvis eleven testes ordblind, inviteres forældrene og barnet til møde med læsevejlederen, hvor testresultatet gennemgås.
Desuden præsenteres familien for NOTA og indmeldelsespapirer hertil, samt IntoWords og Dragon Dictation.

Er eleven ordblind, sker følgende:

• Umiddelbart efter testen inviteres eleven og forældre til et minikursus i IntoWords, Dragon Dictation. Eleven bliver samtidig tilmeldt NOTA.
  •  Læsevejlederen informerer klasseteamet om udfaldet af testen.
  •  Klasselæreren og læsevejlederen følger eleven tæt, og der laves handleplan for eleven, som også afleveres til forældrene.
  •  Alt efter hvor eleven er, bliver eleven tilbudt et "VAKS-kursus". Forældrene er eller bliver informeret.
  •  Der følges løbende op på, hvordan eleven tager imod og bruger de hjælpemidler, der stilles til rådighed.
  •  Læsevejlederen coacher eleven, til vedkommende forlader skolen.
  •  I forhold til 9. klasses prøve kan der evt. gives ekstra tid og mulighed for digital oplæsning efter gældende regler.

Dansende bogstaver